Facebook-markkinointi ei toimi kaikilla, eikä tarvitsekaan toimia

21.4.2015 / Heidi Nora-Klemetti, projektipäällikkö

Tapaan viikottain asiakkaitamme, jotka tuskastelevat sosiaalisen median, yleensä Facebookin, päivittämisen kanssa. Kun ei ole suunnitelmaa tai oikein asiaakaan, ei saa yleisöä. Ilman yleisöä on taas vähän tylsää päivittääkään mitään. Ei tiedetä, miten herättää mielenkiintoa - ollaan mukana, kun ”on pakko”. Toivotaan ihmettä, että ilmainen tai vähintäänkin halpa markkinointi somessa tuottaa tuloksia. Osa toki on onnistuneesti mukana eri sosiaalisen median kanavissa ja saa homman toimimaan, myös ilman maksullista markkinointia. Suurelle osalle yrityksistä markkinointi sosiaalisessa mediassa aiheuttaa kuitenkin lähinnä harmaita hiuksia.

Sosiaaliset ja ei-sosiaaliset tuotteet ja palvelut

Koska Facebook on ensisijaisesti väylä löytää samalla tavalla ajattelevia, samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä ja sosialisoitua heidän kanssaan, yrityksen tarjoamalla palvelulla ja tuotteella on keskeinen merkitys siinä, miten Facebookia markkinoinnissa kannattaa käyttää. Tuotteet ja palvelut voidaan jaotella ”sosiaalisiin” ja ”ei-sosiaalisiin”. Sosiaalisia tuotteita on melko helppo markkinoida, tällaisia voisivat olla esimerkiksi lemmikkieläinten hoitoon liittyvät tuotteet. Sivustolle saa helposti alan harrastajia, yhteisöllisyyttä ja keskustelua syntyy kuin itsestään. Esimerkiksi Lemmikkistore-verkkokaupan Facebook-sivua seuraa jo yli 11 000 tykkääjää. Mukava määrä tykkääjiä kelle tahansa verkkokaupanpitäjälle!

Ei-sosiaalisten tuotteiden ja palveluiden kanssa on haastavampaa. Esimerkiksi meillä DevNetillä maksullinen markkinointi Facebookissa myynnin tukena ei tuota tulosta. Meidän tuotteemme ovat ei-sosiaalisia - vai miten voisimme saada ihmiset innostumaan vaikkapa toiminnanohjausjärjestelmästä ja saada heidät keskustelemaan aiheesta vapaa-ajalla. Vaikea homma! Ei-sosiaalisia tuotteita ja palveluita tarjoavien kannattaakin hyväksyä se, että Facebook markkinointikanavana ei toimi kuten sosiaalisia tuotteita ja palveluita tarjoavien. Yrityksen Facebook-sivu kannattaa silti olla olemassa, mutta enemmänkin brändimarkkinointia varten.

Uutiskirje on edullinen markkinointiratkaisu

Monet sosiaalisen median markkinoinnista kirjoittaneet nostavat uutiskirjeen somemarkkinoinnin rinnalle hyvänä ja edullisena markkinointivälineenä. Uutiskirjejärjestelmä onkin toimiva ratkaisu erityisesti ei-sosiaalisten tuotteiden ja palveluiden yrittäjille sekä yleisesti BtoB-markkinoinnissa: kohderyhmä on selvillä ja asiakaskantaa pystyy keräämään mm. omien kotisivujen avulla. Mikäli yrityksellä on olemassa asiakasrekisteri, kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää uutiskirjemarkkinoinnissa. Sosiaalinen media ei vielä ole päässyt muuttamaan sitä tosiasiaa, että tyytyväiselle vanhalle asiakkaalle kauppa käy helpommin ja pienemmillä kustannuksilla, kuin uusille asiakkaille.

Aiheeseen liittyvät sivut:
- DevNet Newsletter